Minua hieman hämmästyttää se, että viikossa kuluisi 50 mt tilaa pienelle foorumille. Voin kertoa, että Menthalin foorumi
kuvineen ja viesteineen vie tällä hetkellä tilaa 6 megatavua, ja tämä on siis yli puolen vuoden saldo. Ja tällä foorumilla on siis myös kaksi teemaa, joita ei voi käyttää muut kuin minä (hähää); toinen teema on eräälle foorumille vääntämäni teema ja toinen SMF:n oletus. Minun pitäisi poistaa ne, että olisi enemmän tilaa. Niissä kun on paljon kuvia.
Kaistaa foorumit sitten syövätkin ja aivan pirusti. Minulla vain ei ole minkäänlaisia tilastoja sivujeni ja tämän foorumin kaistankulutuksesta - ehkä palveluntrjoajani hommaa ne joskus. Toisaalta niillä ei ole kiire, sillä kaistaa ei ole rajoitettu. Ja onhan minulla Google Analyticsin tilastot.
Itse voin suositella
Kapsia lämpimästi, mikäli palveluntarjoajaa joskus tarvitset. Tämä ei tosin ole ilmainen vaihtoehto, ja yhdistysratkaisukin tämä vielä on (...), mutta puolentoista vuoden jäsenyyden perusteella voin suositella. 30 € / vuosi ei todellakaan ole suuri summa siitä, että saa gigan sivutilaa ja rajattoman kaistan.
Softista vielä sen verran, että SMF ei oikeastaan ole sen suurempi kuin PhpBB. Voit ottaa ylimääräiset teemat pois käytöstä - SMF:n mukana tulee ylimääräinenkin ulkoasu. Ja SMF:n muokkaaminen on oikeasti paljon helpompaa kuin PhpBB:n (kokemusta on molemmista satojen tuntien verran).
Jos haluat oikeasti helpon muokattavan, ota SMF. Itselläni tämän ulkoasun muokkaus kestää vain neljäsosan siitä, mitä PhpBB:n.
SMF ei myöskään ole niin suuressa määrin spämmirobottien ja virustehtailijoidne kohteena kuin PhpBB, ja tässä on paremmat ominaisuudet (ylläpitäjälle ainakin). Olkoonkin, että PhpBB vie vähän vähemmän tilaa, mutta kehottaisin silti käyttämään SMF:ää. SMF:stä saa kaikki kuvat pois halutessaan (nehän ne vievät tilaa), ja ylimääräiset ulkoasut ja muut voi poistaa. Silloin tämä vie suhteellisen vähän tilaa. :)