Kirjoittaja Aihe: Foorumit  (Luettu 1569 kertaa)

Tatte

• Sadekrokotiili
  • tuhkaperhonen
    • Profiili
Foorumit
« : 21.07.06 - klo:11:29 »
Eipäs näkynyt keskustelua tästä aiheesta joten minäpäs aloittelen.

Useimmilla pidempään sivujen kanssa hääränneillä lienee enempi tai vähempi kokemusta foorumeista niin.

- -

Itse olen pyörittänyt pientä inside porukan foorumia, sättiporukalleni.

Ensin foorumi oli sivutilassa jossa en päässyt kunnolla käsiksi statistiikkaan joten miulta hämärtyi foorumin todellinen sivutilan kulutus, siirsin kuitenkin hiljattain sen toiseen sivutilaan jolloin näen kaikki statistiikat etc. Foorumi kulutti viikossa sekä itse sivutilan että kaistan miltei loppuun. ja kyseessä on siis sellainen 15 hengen foorumi. (tohdi ajatellakaan miten tämä menthalin foorumi kuluttaa)

Sivutilaa on siis 50mt ja kaistaa 0.5gt. Tuli ainakin huomattua ettei se ole foorumille paljoakaan.

Edessä on siis jälleen kerran muutto toiseen sivutilaan, tuolla kun se pieni sivutilan tarjoama kapasiteetti ei vain millään voi riittää. Nykyinen hosti on Arkku.net, ja suunnittelin siirtäväni Freehostiaan, vaikka palvelun taso on välillä mitä on, niin vähän pakko se on. Kapasiteettia tosin riittää (sivutilaa 250mt ja ennenkaikkea kaistaa 5gt/kk).

Että tämä vähän niinkuin varoituksena niille jotka ovat foorumia perustamassa että se mikä riittää kotisivuille ei välttämättä todellakaan riitä foorumille (vaikka minä tietämätön niin kuvittelin).

Jos joku osaisi suositella jotain hyvin tarkoitukseen soveltuvaa hostia niin äkkiä viestiä :D vaikka toisaalta vähän luulen että on itse tullut noita ilmaisia sivutilantarjoajia käytyä läpi niin paljon ettei sillä rintamalla enää mitään uutta tule vastaan.

Ihan näin vielä aiheeseen liittyen mainitsen että softa oli siis phpBB foorumi. SMF sisältää tarpeettoman paljon kaikkea, tarpeettoman monipuolinen siis, joten siksi ihan perus kevyt phpBB. phpBB:tä itsekin sentään ymmärtää hiukan, kun SMF on niin suuri jättiläinen. (erityisen suuret respektit Andalle tämän menthalin foorumin ulkoasusta)

- -

Kertokaa omista kokemuksistanne? Mikä foorumisofta, hosti, modit etc?

Beléwien

• Yleismoderaattori
    • Profiili
Re: Foorumit
« Vastaus #1 : 21.07.06 - klo:11:57 »
Itse voin lämpimästi suositella Surpasshostingia minkä suojissa itsekin olen vuoden verran ollut, jopa kaikista pienimmässäkin paketissa (mitä juuri suurensivat) tilaa löytyy 5GB ja kuukausittainen kaistamäärä on 200GB, eli ei ihan heti varmasti lopu :) Mitään ylitsepääsettömiä ongelmia ei ole ollut ja asiakaspalvelu on hyvin ystävällistä ja nopeaa.

Itselläni on tällä hetkellä 2 foorumia ylläpidossa, Suomalainen Tähtiportti - foorumi Cheyenne sekä erään lempinäyttelijäni Tilda Swintonin fanisivuston ohessa pitämäni foorumi. Kumpikin on SMF - softalla pyöriviä koska se on mielestäni huomattavasti helpompi ylläpitää ja muokata (lisätä modauksia ja uusia ulkoasuja) kuin esim. phpbb mikä vaatii aivan liikaa "itse koodausta" esim. modien asennuksen yhteydessä. Tähän mennessä kuukautta kaistaa on mennyt koko domainilta 2675.24 Megabytes, mistä Tähtiportti - foorumi ja Tilda Swinton fanisivusto vievät suurimman osan kaistaa, sen tarkempia summia en osaa sanoa.
I will use Google before asking dumb questions!
Northern Star | Tilda Swinton | Tinted Halo

Anda

• Ylläpitäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 21.07.06 - klo:13:29 »
Minua hieman hämmästyttää se, että viikossa kuluisi 50 mt tilaa pienelle foorumille. Voin kertoa, että Menthalin foorumi kuvineen ja viesteineen vie tällä hetkellä tilaa 6 megatavua, ja tämä on siis yli puolen vuoden saldo. Ja tällä foorumilla on siis myös kaksi teemaa, joita ei voi käyttää muut kuin minä (hähää); toinen teema on eräälle foorumille vääntämäni teema ja toinen SMF:n oletus. Minun pitäisi poistaa ne, että olisi enemmän tilaa. Niissä kun on paljon kuvia.

Kaistaa foorumit sitten syövätkin ja aivan pirusti. Minulla vain ei ole minkäänlaisia tilastoja sivujeni ja tämän foorumin kaistankulutuksesta - ehkä palveluntrjoajani hommaa ne joskus. Toisaalta niillä ei ole kiire, sillä kaistaa ei ole rajoitettu. Ja onhan minulla Google Analyticsin tilastot.

Itse voin suositella Kapsia lämpimästi, mikäli palveluntarjoajaa joskus tarvitset. Tämä ei tosin ole ilmainen vaihtoehto, ja yhdistysratkaisukin tämä vielä on (...), mutta puolentoista vuoden jäsenyyden perusteella voin suositella. 30 € / vuosi ei todellakaan ole suuri summa siitä, että saa gigan sivutilaa ja rajattoman kaistan.

Softista vielä sen verran, että SMF ei oikeastaan ole sen suurempi kuin PhpBB. Voit ottaa ylimääräiset teemat pois käytöstä - SMF:n mukana tulee ylimääräinenkin ulkoasu. Ja SMF:n muokkaaminen on oikeasti paljon helpompaa kuin PhpBB:n (kokemusta on molemmista satojen tuntien verran).

Jos haluat oikeasti helpon muokattavan, ota SMF. Itselläni tämän ulkoasun muokkaus kestää vain neljäsosan siitä, mitä PhpBB:n.

SMF ei myöskään ole niin suuressa määrin spämmirobottien ja virustehtailijoidne kohteena kuin PhpBB, ja tässä on paremmat ominaisuudet (ylläpitäjälle ainakin). Olkoonkin, että PhpBB vie vähän vähemmän tilaa, mutta kehottaisin silti käyttämään SMF:ää. SMF:stä saa kaikki kuvat pois halutessaan (nehän ne vievät tilaa), ja ylimääräiset ulkoasut ja muut voi poistaa. Silloin tämä vie suhteellisen vähän tilaa. :)

Tatte

• Sadekrokotiili
  • tuhkaperhonen
    • Profiili
« Vastaus #3 : 21.07.06 - klo:16:28 »
Tuo systeemi kun on sen verran vajaa niin ei oikein ota repiäkseen mistään tilastoa mikä vie kuinka paljon varsinaisesti tilaa.

Arkku.netin ylläpidolta tuli kuitenkin ilmoitus että
Lainaus
Käyttäjä redrez on käyttänyt 81.64% kaistastaan ja 62.4% levytilastaan.

(no niin, vähän päälle puolet sivutilasta mutta melkein sama, rajusti sitä on kuitenkin käytössä. )

31mt on kuitenkin valtavasti kun ottaa huomioon että mitä siellä on. Jos siis oletetaan että foorumi vie n. 6mt? Siellä on kaksi foorumia (phpBB ja smf) ja yksi WP. Plus parisen kymmentä php/txt tiedostoa ja muutama kuva erikseen.. 15mt voisin ymmärtää mutta 31 on liikaa. (parin vuoden aikana kotisivuista kuvineen on kerääntynyt koneelle pikkasen yli 200mt, sisältää siis valtavasti kuvia, osa todella suuriakin. Kahdessa vuodessa. Käsittää lähes 10 000 tiedostoa. (vain omia juttuja siis, ei mitään softia mukana))

ja asensin nuo ehkä viikko sitten, foorumia vaihdettiin viikko sitten tuohon ja siitä se kasvu alkoi. En kyllä tarkkaillut sivutilan kulutusta sitä ennen mutta on tuo luonnotonta. Liikenne oli sitä ennen aivan olematonta kun en vielä sivujani auki saakka ole saattanut.

Mutta käännän katseeni SMF:n suuntaan. Ehkä sitäkin kannattaa sitten lähteä tutkimaan tarkemmin. Ei vain ole ollut tarvetta kun phpBB on tuntunut niin pieneltä ja kevyeltä vähäisine ominaisuuksineen, pien foorumiksi sopivalta. SMF:ää vain tutkaillut ja moderoinut joskus mutta muuten, kunnon käytössä ei ole itsellä ollut smf:ää.
« Viimeksi muokattu: 21.07.06 - klo:16:30 kirjoittanut Drenzer »

Anda

• Ylläpitäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.07.06 - klo:20:10 »
Vielä sen verran, että tämän foorumin viestit ja muut tiedot (siis kaikki tietokantajutut) vievät 2 megatavua. Ulkoasut ja muut roinat vievät sitten sen lopun.

SMF voi aluksi vaikuttaa PhpBB:stä siirtyvästä oudolta, mutta tähän oppii pian. Sen jälkeen tajuaa vähitellen, mitä kaikkea pientä täällä onkaan, mitä PhpBB:stä ei löydy (itse ainakin koin hyödylliseksi sen, että käyttäjä voi itse poistaa tunnuksensa,jos niin tahtoo).

Tatte

• Sadekrokotiili
  • tuhkaperhonen
    • Profiili
« Vastaus #5 : 26.07.06 - klo:20:28 »
Kokeilin vaihteeksi smf:ää ja pakko myöntää että se oli paljon selkeämpi ja helpompi käyttää. Selkeästi parempi.

una

• Vieras
Vs: Foorumit
« Vastaus #6 : 08.01.09 - klo:19:00 »
Mites paljon webhotellin kannattaisi sisältää siirtokaistaa, että isompaakin foorumia pyörittäisi hyvin?

Olen siirtämässä melko isokokoista tällä hetkellä ilmaispalveluntarjoajalla olevaa foorumia omalle kotisivutilalle, joten pohdituttaa miten paljon siirtokaistaa foorumi tarvitsee.

Anda

• Ylläpitäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 08.01.09 - klo:20:53 »
Siirtokaistan määrää on vähän vaikea sanoa tarkkaan, kun toiselle "iso" tarkoittaa viittätuhatta viestiä ja vaikka sataa käyttäjää ja toiselle viittäkymmentätuhatta viestiä ja tuhatta käyttäjää. Siirtokaistan kokoonhan ei varsinaisesti vaikuta käyttäjien ja viestien määrä vaan se, paljonko sivuja ladataan. Tämä taas voi olla hyvinkin foorumikohtaista.

Kannattaa tarkistaa, paljonko siirtokaistaa foorumisi on ilmaispalveluntarjoajalla vienyt. Vaikka tätä ei kerrottaisikaan missään suoraan, palveluntarjoajilla on kuitenkin usein paketeissaan siirtorajasuositus, jonka ylittyessä sivusto läimäistään kiinni. Jos siis näin ei ole tapahtunut, siirtokaistan tarve on ollut pienempi kuin paketin tarjoama määrä. Jos paketissa ei ole mitään siirtorajoja, kannattaa kuitenkin kysäistä palveluntarjoajalta, josko kaistankulutuksen saisi jostain näkyviin.

10 gt siirtokaistaa kuukaudessa riittänee melko pienelle (kuitenkin vielä monta kertaa tätä foorumia suuremmalle) foorumille - vähänkin suuremman foorumin kanssa se tulee kuitenkin nopeasti täyteen. Jos nyt kuitenkin pitää sokkona heittää jokin arvo, josta kannattaisi lähteä liikkeelle foorumin kanssa, jota on sanottu isoksi, niin 20 gigaa kaistaa kuussa lienee siellä ehdottoman minimin tietämillä. Kannattaa kuitenkin ainakin yrittää selvitellä noita kävijämääriä ja kaistankulutuksia (tai edes se viestien ja käyttäjien määrä, sillä sekin kertoo paljon), niin olisi helpompi antaa edes jotain tarkempaa arviota. Muuten tulee helposti ostettua joko aivan liian pieni tai ylisuuri paketti.

Tatte

• Sadekrokotiili
  • tuhkaperhonen
    • Profiili
« Vastaus #8 : 08.01.09 - klo:22:08 »
Helpointa olisi tietenkin valita palveluntarjoaja joka tarjoaa rajoittamattoman siirtokaistan. Nämäkään eivät mitenkään harvinaisia enää ole :) Ei tulisi tulevaisuudessakaan ongelmia.