Foorumi > Menthal27

Joitakin epäkohtia ja huomioita

(1/1)

Merri:
Läjä asioita, jotka nostivat huomioni:[*]XHTML ei ole yleistynyt aivan niin laajasti käyttöön, että voisi sanoa "XHTML:ää on usein pidetty HTML-kielen seuraajana. Tämän vuoksi HTML:ää ei ole enää suositeltu käytettäväksi: XHTML 1 on HTML:n uusinta eli 4. versiota uudempi" - XHTML on vain XML-yhteensopiva muoto HTML:stä ja HTML 4.01 on edelleen viimeisin versio HTML:stä ja aivan yhtä suositeltava käytössä kuin XHTML 1.0, eikä missään vaadita HTML 4.01:n käytöstä luopumista. XHTML:ää suositaan ainakin joidenkin ammattilaisten keskuudessa nimenomaan XML-yhteensopivuuden vuoksi.
[*]IE-kommentit: englanninkielinen termi conditional comments kääntyy ehdollisiksi kommenteiksi. Vaikka tätä ei käytetä IE:n ulkopuolella, mikään ei estä toista selainvalmistajaa ottamasta niitä käyttöön jossain vaiheessa. Lisäksi niitä ei voi sanoa standardienmukaiseksi, ennemminkin toiset selaimet näkevät ne vain merkityksettöminä kommentteina.
[*]xml:lang voisi olla heti mukana HTML-elementin esittelyssä (siitä on hyötyä niin hakukoneille kuin ruudunlukijoillekin).
[*]Jotkin meta-kentät voisi jättää enemmänkin sivuhuomautukseksi, esim. keywords on kadonnut käytöstä kokonaan.
[*]CSS-kommentit suljetaan XHTML:ssä CDATA:n sisälle eikä HTML-kommenteilla, esim. <style type="text/css">/*<![CDATA[*/ ... /*]]>*/</style> - tämä johtuu siitä, että XHTML on ensisijaisesti nimenomaan XML:ää, ja style-tagin (imo huonosta) määrityksestä johtuen XML-parserit yrittävät myös käsitellä style-tagin sisällön, paitsi jos sisältö määritetään CDATA:ksi. CSS-kommentit taas estävät CDATA:n tageja joutumasta CSS-parserin kynsiin. Sama juttu pätee JavaScriptin lisäämiseen script-tagin voimin.
[*]Divien esittely menee mielestäni metsään siinä, että se kannustaa käyttämään divejä nimenomaan ulkoasuun (tekosyy divien ylikäyttöön). Diveillä on merkitys: niillä voi ryhmitellä toisiinsa rakenteellisesti kuuluvia sivun osia, joita ei voi tai ei kannata muiden tagien avuin ryhmitellä.
[*]Taulukkoesittelyssä mukana on mm. align, valign ym. jotka kuuluvat CSS:n harteille. CSS:ssä vastaavaa virkaa hoitavat text-align ja vertical-align.
[*]Lomakkeet kannattaisi esitellä ehkä viimeisenä, sillä ne ovat sellaista tietoa joka on oleellisinta ohjelmoijille. Listat taas voisivat olla jopa osana tekstin muotoilun esittelyä.
[*]line-height ei ole riviväli vaan rivikorkeus. Lisäksi voinee mainita, että jos kuva on samalla rivillä, niin IE:ssä on valitettava bugi joka nollaa rivikorkeuden vastaamaan kuvan korkeutta vaikka mikä olisi.
[*]background: transparent; toimii myös IE:ssä (toisin sanoen lienee hyvä idea ohjata käyttämään backgroundia background-colorin ja muiden erillisten sijaan).
[*]Monet eniten käytetyt, oikeastaan jopa tietyllä tasolla tärkeimmät CSS-muotoilut on kerrottu vasta kohdassa "muut muotoilut". Tätä ratkaisua kannattaa ehkä miettiä uudelleen.
[*]Marginaalien selityksessä jää huomiotta, että kahden elementin välisen marginaalin mitta ei ole vaikkapa niiden bottom- ja top-marginaalien summa, vaan väli katsotaan suurimman luvun mukaisesti. Toisaalta marginaaleissa on muutakin "hieman outoa", esim. lapsielementin marginaalin vaikutus isäntäelementin marginaaliin mikäli isäntäelementissä ei ole paddingia, mikä on varmasti aiheuttanut monille ihmettelyä tyyliin "miksi ihmeessä mun CSS ei toimi?!?!"
[*]z-indexissä voisi mainita, että static-elementtejä ei voi järjestellä z-indexillä, ja toisaalta että relative- ja absolute-elementit nousevat automaattisesti static-elementtien päälle.
[*]hr:n tyyliä voi muutella selaimilla borderia muuntelemalla.
[*]PHP:sta voisi mainita, että se on palvelimen puolella suoritettavaa koodia. Vastaavasti JavaScriptin voisi summata sillä, että se on selaimessa suoritettavaa koodia.
[*]Vähemmän tärkeänä huomiona, mielestäni olisi hyvä kannustaa ihmisiä opettelemaan sisentämään koodia rakenteen mukaisesti, jolloin koodin luettavuus paranee huomattavasti kun tagien aloitus- ja loppukohdat löytää lähes välittömästi, ja plussana monet syntaksia värjäävät editorit osaavat jopa piirtää nätin saattoviivan tagien välille samassa tasossa kuin tagit kulkevat.
[/list]

Anda:

--- Lainaus käyttäjältä: Merri - 08.09.08 - klo:00:16 ---XHTML ei ole yleistynyt aivan niin laajasti käyttöön, että voisi sanoa --- XHTML on vain XML-yhteensopiva muoto HTML:stä ja HTML 4.01 on edelleen viimeisin versio HTML:stä ja aivan yhtä suositeltava käytössä kuin XHTML 1.0, eikä missään vaadita HTML 4.01:n käytöstä luopumista. XHTML:ää suositaan ainakin joidenkin ammattilaisten keskuudessa nimenomaan XML-yhteensopivuuden vuoksi.
--- Lainaus päättyy ---
Perustin ajatukseni XHTML:stä HTML:n seuraajana siihen, että HTML 4.01:n määrittely on yhdeksän vuotta vanha, kun taas XHTML 1:n määrittely on kolmisen vuotta tuoreempi. Sangen pitkään näytti minun silmääni siltä, ettei HTML:ää enää kehitetä lainkaan, toisin kuin XHTML:ää (vaikka myönnettäköön, ei XHTML:nkaan kehitystahti ole päätä huimannut). Tarmoni ajaa ihmisiä HTML:n käyttäjistä XHTML:n käyttäjiksi perustuikin lähinnä siihen, että uskoin 4.01:n jäävän HTML:n viimeiseksi versioksi (onhan jo viisi-kuusikin vuotta näissä piireissä pitkä aika) ja XHTML:n jatkavan siitä eteenpäin. Uutiset HTML 5:n kehittelystä todistivat kyllä sittemmin pähkäilyni vääräksi.

Korjasin tuon kohdan asiallisempaan muotoon. Olen itse hieman kallellani XHTML:n puolelle juurikin tuon XML-yhteensopivuuden vuoksi, mutta HTML:n polkeminen suohon ei tosiaan ole tässä vaiheessa ja näillä tiedoin perusteltua.

--- Lainaus ---IE-kommentit: englanninkielinen termi conditional comments kääntyy ehdollisiksi kommenteiksi. Vaikka tätä ei käytetä IE:n ulkopuolella, mikään ei estä toista selainvalmistajaa ottamasta niitä käyttöön jossain vaiheessa. Lisäksi niitä ei voi sanoa standardienmukaiseksi, ennemminkin toiset selaimet näkevät ne vain merkityksettöminä kommentteina.
--- Lainaus päättyy ---
Kuten varmaan huomasit, en ole kääntänyt kaikkia sivustolla esiintyviä termejä ja nimiä suoraan. Tämä johtuu osittain siitä, että olen tottunut käyttämään epäsuoria suomennoksia tietyistä asioista, osittain taas siitä, etteivät suorat käännökset aina kerro suomenkieliselle kovinkaan paljon. Ehdollisten kommenttien tapauksessa käännös IE-kommentiksi sattui niinkin yksinkertaisesta syystä, ettei minulla ollut tietoa, mitä conditional ylipäätään tarkoittaa, eikä siinä vaiheessa mahdollisuutta tarkistaakaan asiaa mistään. IE-kommentin piti alun perin olla väliaikainen käännös, mutta se jäi tuon nimiseksi vielä senkin jälkeen, kun olin selvittänyt sanan "conditional" merkityksen - lähinnä siksi, että ihmiset arkipuheessaan käyttivät (ja käyttävät usein edelleen) siitä tuota nimeä IE-kommentti.

Vaihdoin sen nimen ehdolliseksi kommentiksi, vaikkakin jätin maininnan myös tuosta epävirallisemmasta nimestä. Sangen moni tuntee sen kuitenkin tuolla epäsuoralla nimellä. Suora käännös taas voi auttaa ihmisiä, joille kyseinen kommentti on jo tutu vieraskielisistä lähteistä.

--- Lainaus ---xml:lang voisi olla heti mukana HTML-elementin esittelyssä ---
--- Lainaus päättyy ---
Totta. Täytyy lisätä se, jahka kerkiän.

--- Lainaus ---Jotkin meta-kentät voisi jättää enemmänkin sivuhuomautukseksi, esim. keywords on kadonnut käytöstä kokonaan.
--- Lainaus päättyy ---
Eipähän noista metakentistä ole nytkään hirveän paljon tarinoitu. Toki osan harvinaisimmista kentistä voisi asettaa vaikkapa "harvoin käytettyjä metakenttiä" -otsakkeen alle - ainakaan distribution ja document-rating eivät ole järin yleisessä käytössä.

--- Lainaus ---CSS-kommentit suljetaan XHTML:ssä CDATA:n sisälle eikä HTML-kommenteilla, --- Sama juttu pätee JavaScriptin lisäämiseen script-tagin voimin.
--- Lainaus päättyy ---
Oikeassa olet, jälleen kerran. Korjattu on.

--- Lainaus ---Divien esittely menee mielestäni metsään siinä, että se kannustaa käyttämään divejä nimenomaan ulkoasuun (tekosyy divien ylikäyttöön).
--- Lainaus päättyy ---
Divien esittelyssä on korostettu niiden käyttöä ulkoasun taitossa ennen kaikkea siksi, että moni sivuston käyttäjistä käyttää taitossa tälläkin hetkellä taulukoita. Divien korostaminen taitossa voi tosiaan aiheuttaa niiden liikakäyttöä, mutta järkeilin asian osiota kirjoittaessani niin, että divien ylikäyttö on käytettävyyden kannalta ehkä kuitenkin hieman pienempi paha kuin taulukkotaitto. Toki tätäkin kohtaa voi ja kannattaa selventää, jahka saan jostain sille aikaa.

--- Lainaus ---Taulukkoesittelyssä mukana on mm. align, valign ym. jotka kuuluvat CSS:n harteille.
--- Lainaus päättyy ---
Olen pyrkinyt sisällyttämään sivustolle XHTML 1.0:n kokonaisuudessaan, jolloin myös (epäsuositeltavat) attribuutit ovat esillä. Lisäsin kuitenkin noiden yhteyteen maininnan siitä, että ne kannattaa korvata vastaavilla CSS-muotoiluilla.

--- Lainaus ---Lomakkeet kannattaisi esitellä ehkä viimeisenä, sillä ne ovat sellaista tietoa joka on oleellisinta ohjelmoijille. Listat taas voisivat olla jopa osana tekstin muotoilun esittelyä.
--- Lainaus päättyy ---
Laitetaan mietintämyssyyn.

--- Lainaus ---line-height ei ole riviväli vaan rivikorkeus. Lisäksi voinee mainita, että jos kuva on samalla rivillä, niin IE:ssä on valitettava bugi joka nollaa rivikorkeuden vastaamaan kuvan korkeutta vaikka mikä olisi.
--- Lainaus päättyy ---
Olen itse aina ajatellut line-heightin sen kummemmin miettimättä riviväliksi. Korjasin tuon nimen. Kaipa tuo IE:n rivikorkeusbugikin on hyvä laittaa näkyville.

--- Lainaus ---toisin sanoen lienee hyvä idea ohjata käyttämään backgroundia background-colorin ja muiden erillisten sijaan
--- Lainaus päättyy ---
Sama pätenee font-muotoiluun font-sizen ja muiden käyttämisen sijaan. Käsittääkseni IE tukee pikakirjoitetta fonttimuotoilujenkin kohdalla. Laitetaan tehtävälistalle.

--- Lainaus ---Monet eniten käytetyt, oikeastaan jopa tietyllä tasolla tärkeimmät CSS-muotoilut on kerrottu vasta kohdassa "muut muotoilut". Tätä ratkaisua kannattaa ehkä miettiä uudelleen.
--- Lainaus päättyy ---
Olen miettinyt, pitäisikö CSS-osioon laittaa oma listansa tärkeimmille muotoiluille XHTML-osion mallin mukaan. Tähän mennessä en ole saanut tätä ajanpuutteen vuoksi aikaiseksi. Toisaalta voisi olla hyvä laittaa tärkeimmät muotoilut kokonaan omalle sivulleen, mutta haluaisin silti säilyttää ne myös tuolla muut-osiossa. Päällekkäinen sisältö taas ei houkuttele.

--- Lainaus ---Marginaalien selityksessä jää huomiotta, että kahden elementin välisen marginaalin mitta ei ole vaikkapa niiden bottom- ja top-marginaalien summa, vaan väli katsotaan suurimman luvun mukaisesti. Toisaalta marginaaleissa on muutakin "hieman outoa", esim. lapsielementin marginaalin vaikutus isäntäelementin marginaaliin mikäli isäntäelementissä ei ole paddingia, mikä on varmasti aiheuttanut monille ihmettelyä tyyliin "miksi ihmeessä mun CSS ei toimi?!?!"

z-indexissä voisi mainita, että static-elementtejä ei voi järjestellä z-indexillä, ja toisaalta että relative- ja absolute-elementit nousevat automaattisesti static-elementtien päälle.

hr:n tyyliä voi muutella selaimilla borderia muuntelemalla.
--- Lainaus päättyy ---
Roger. Ensimmäinen oli itse asiassa minulle täysin uusi tieto, kaksi jälkimmäistä taas oikeastaan itsestäänselvyyksiä (jotka olen kaikessa hajamielisyydessäni unohtanut mainita sivustolla). Yleensä itselle itsestäänselvät asiat tuppaavat unohtumaan.

--- Lainaus ---PHP:sta voisi mainita, että se on palvelimen puolella suoritettavaa koodia. Vastaavasti JavaScriptin voisi summata sillä, että se on selaimessa suoritettavaa koodia.
--- Lainaus päättyy ---
Javascriptin puolella tuo summaus on tehtykin, vaikkakin se on kenties turhankin lavea. Php-puolelle sen voisi tosiaan lisätä.

--- Lainaus ---Vähemmän tärkeänä huomiona, mielestäni olisi hyvä kannustaa ihmisiä opettelemaan sisentämään koodia rakenteen mukaisesti, jolloin koodin luettavuus paranee huomattavasti kun tagien aloitus- ja loppukohdat löytää lähes välittömästi, ja plussana monet syntaksia värjäävät editorit osaavat jopa piirtää nätin saattoviivan tagien välille samassa tasossa kuin tagit kulkevat.
--- Lainaus päättyy ---
Täytyy laittaa tämäkin tehtävälistalle. Olen joskus ohimennen miettinytkin tätä asiaa, mutten ole sitten muistanut kehitellä asiaa sen pidemmälle.

Hienoa muuten, kun jaksoit kaivella sivustolta näitä epäkohtia ja muita huomioita oikein urakalla. Aina välillä tulee kyllä saatua palautetta jostain yksittäisestä asiasta, mutta harvemmin kukaan jaksaa näin kattavaa listaa keräillä. Tämän pohjalta sivustoa on hyvä parantaa. Iso kiitos ja kumarrus.

Merri:
Eipä tuo mitään, yleensä palautetta on vaikea saada. Toisaalta olen tässä vuosien varrella ehtinyt kerätä aimo läjän semmoista tietoutta, joka oikeasti jää monilla hankkimatta, joten oli myös mistä ammentaa palautetta. Monet asiat jotka listasin ovat minulle itsestäänselvyyksiä, tosin eivät kiveen kirjoitettuja sellaisia.

Vaikka pääasiallisesti käytän XHTML 1.0 Strictiä, käytän ajoittain myös HTML 4.01:htä, ja tuolloin suurin ero käytössä on lähinnä xml:-etuliitteiden putoaminen ja yksiosaisten tagien lopetusosan pudottaminen. Ja DOCTYPE tietty. Oikeastaan siinä ovat kokonaisuudessaan ne erot, mitkä XHTML:n ja HTML:n välille saa jos pyrkii kirjoittamaan molempia yhtenäisellä tyylillä.

Termien kääntämisessä en itse oikeastaan edes suosisi aina suoria käännöksiä, mutta "ehdolliset kommentit" on kuitenkin sellainen, että se kuulostaa sujuvalta myös suomeksi. IE-kommentit on taas termi, jota en ole missään muualla kuullut käytettävän.

Fontin kohdalla en itseasiassa suosittele käyttämään sokeasti font-määritystä erillisten font-määritteiden sijaan: nämä yleissäännöt nollaavat aika paljon, josta voi jopa olla haittaa joissakin tilanteissa. Backgroundin tapauksessa taas on yleensä jopa haluttua, että kun määrittää pelkän kuvan, niin tahtoo pois sen taustavärin - tai sama jopa toisin päin, joskus aiempi tyylimääritys voi pukata taustakuvaa jota ei tahdota.

Eli varmaankin pitäisi erikseen esitellä, mitä hyötyä merkkaustavoista on ja selittää mitkä ne käytännön erot ovat.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta